علت قطع شدن برق خودرو


وقتی مشکلات برقی خودرو به دیاگ نیاز پیدا کنند می‌توانند به سخت‌ترین مشکلاتی تبدیل شوند که برای خودروتان ممکن است پیش بیاید، اما اگر برق خودرو شما کاملا قطع بشود تنها چند مشکل بالقوه وجود دارند و تشخیص آن به مراتب ساده‌ترند. اگر برق ماشین شما قطع شده است و هنوز سراغ تعمیرکار و دیاگ نرفته‌اید، می‌توانید چند نکته ابتدایی را بررسی کنید و سپس اگر مشکل‌تان حل نشد به سراغ باطری ماشین بروید.

رایج‌ترین علت قطع شدن برق خودرو

شل شدن اتصالات رایج‌ترین علت قطع شدن برق خودرو است. کابل‌های فرسوده، فیوز پریده یا سوخته و در نهایت شل بودن اتصال کابل‌ها و فیوز یا قطعی کابل‌ها مشکلاتی هستند که می‌توانند موجب قطع شدن برق خودرو بشوند. به عبارتی دیگر اتصالات میان باطری و بخش‌های دیگر سیستم الکتریکی ماشین باید اولین چیزی باشد که پس از قطع شدن برق خودرو بررسی کنید. به‌جز این مورد، استارت ماشین می‌تواند سرمنشاء مشکل باشد. اگر مشکل فراتر از موارد مذکور باشد، بهتر است با آقای باطری تماس بگیرید تا شما را در مسیر تعمیر خودروتان یاری برساند.

جدول دلایل قطع شدن ناگهانی برق خودرو

در جدول زیر اصلی‌ترین اجزای خودرو که می‌توانند موجب قطع شدن برق خودرو و کارایی‌شان را برایتان توضیح داده‌ایم:

 

 

علائم وجود  مشکل

کارایی

 

دینام

‌نور چراغ‌های ماشین کم می‌شوند، و موتور ممکن است از کار بیافتد

 

تأمین برق وقتی موتور در حال کار است

 

باطری

ماشین اصلا روشن نمی‌شود یا اینکه کم کم به ریپ زدن می‌افتد. راندن ماشین با باطری خالی می‌تواند به دینام نیز آسیب بزند

 

تأمین برق لازم برای استارت خودرو و برق کاربری‌های جانبی وقتی موتور خاموش است

 

فیوز و اتصالات فیوز

موتور ممکن است روشن نشود، یا اینکه هنگامی که مشغول رانندگی هستید ناگهان برق ماشین کاملا قطع بشود

 

تأمین خود-ایمنی در شرایطی که قطعه‌ای جریان برق اضافه دریافت کند

 

 

کوئل احتراق و دیگر اجزای احتراق

موتور ممکن است روشن نشود، یا ممکن است حین حرکت از کار بیافتد، اما برق همچنان در جریان است بنابرین پخش و چراغ‌های ماشین روشن خواهند ماند

 

تأمین برق شمع‌ها و افزایش ولتاژ برق انتقال داده شده به شمع‌ها

 

استارت، سلونوئید استارت،

یا اتوماتیک استارت

موتور روشن نخواهد شد. اما سلونوئيد خراب یا اتوماتیک استارت خراب موجب کمبودی در نیرو الکتریکی نخواهند شد

به‌طور فیزیکی اجزای داخلی موتور را به‌کار می‌اندازد تا فرآیند احتراق داخلی صورت بگیرد

 

بررسی قطع شدن برق خودرو

در ماشین‌های دیزلی و بنزینی امروزی، برق از ۲ قطعه می‌تواند تأمین شود: باطری و دینام. باطری همانطور که حدس می‌زنید در واقع برق را ذخیره می‌کند  تا خودرو ۳ عمل اساسی را انجام بدهد: روشن کردن موتور، روشن نگه‌ داشتن وسایل جانبی مانند بالابر پنجره‌ها و چراغ‌ها و دستگاه پخش وقتی موتور خاموش است، و تأمین قدرت تنظیم‌کننده ولتاژ دینام.
کاربرد دینام این است که وقتی موتور روشن است الکتریسیته را در تمام ماشین، از چراغ‌های جلو و عقب گرفته تا باقی اجزای داخلی ماشین به جریان بیاندازد. به همین دلیل است که افزودن یک باطری دیگر به ماشین، برق بیشتری هنگام خاموشی در اختیار خودرو می‌گذارد، و استفاده از یک دینام با خروجی بالاتر به عملکرد خودرو هنگام روشن بودن کمک می‌کند. 
اگر در حال حرکت هستید و ناگهان برق کل ماشین قطع می‌شود اما موتور همچنان روشن است به این معناست که جریان برق تنها به اجزای جانبی ماشین قطع شده است. ولی  اگر موتور هم از کار بیافتد به این معناست که سیستم احتراق نیز برقی دریافت نمی‌کند. در چنین شرایطی اگر ناگهان همه‌چیز به کار بیافتد یعنی خطای لحظه‌ای برطرف شده است و به برق به خودرو بازگشته است.
اما چه چیزی می‌تواند باعث این اتفاق بشود؟

باطری خراب و اتصالات فیوز

اتصالات باطری باید همیشه اولین مظنون در شرایط اینچنینی باشند؛ هم به‌خاطر اینکه احتمال خطا در این قسمت زیاد است، و هم به‌خاطر اینکه بررسی کردن این قسمت بسیار آسان است. اگر اتصال شلی در طرف مثبت یا منفی کابل پیدا کردید، سفتش کنید. اگر متوجه رسوب زیادی در پایانه‌های باطری شدید باید هردو پایانه باطری و کابل‌ها را  تعویض یا تمیز کنید و سپس آن‌ها را سفت کنید. به علاوه چک کردن اتصالات باطری، می‌توانید همچنین جهت مثبت و منفی کابل‌ها را رهگیری و بررسی کنید تا مطمئن شوید از سوی دیگر نیز سفت هستند. کابل منفی معمولا در یک چارچوب پیچ شده است، پس حتما با دقت بررسی کنید که خبری از زنگ‌زدگی نباشد. کابل مثبت هم معمولا وارد یک جعبه تقسیم یا فیوز اصلی می‌شود، اتصالات فیوز یا جعبه تقسیم را هم بررسی کنید.
برخی خودروها از رابط‌های فیوزی استفاده می‌کنند این رابط‎ها، سیم‌های مخصوصی هستند که طراحی شده‌اند تا کاربردی مانند فیوز داشته باشند و در صورت بروز جریان قوی یا ضعیف بترکند تا از دیگر اجزاء محافظت کنند. رابط‌های فیوزی برای بسترهایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار ضروری و ارزنده هستند، اما مشکل اینجاست که این رابط‌های فیوزی با گذشت زمان می‌توانند خشک و شکننده بشوند و انعطاف خود را از دست بدهند. اگر در خودرو شما از رابط فیوری استفاده شده است بهتر است وضعیت آن‌ها را چک کنید، یا اگر کهنه شده‌اند صرفا آن‌ها را تعویض کنید و ببینید آیا مشکل‌تان حل می‌شود یا خیر. اگر اتصالات باطری مشکلی نداشته باشند و از هیچ رابط فیوزی‌ای در ماشین شما استفاده نشده باشد، این احتمال وجود دارد که همه‌چیز زیر سر یک فیوز اصلی خراب باشد، گرچه این فیوزها عموما دچار خطا نمی‌شوند و اگر بشوند به‌طور باورنکردنی‌ای دوباره به کار می‌افتند.

بررسی سوئیچ احتراق

سوئیچ احتراق بد می‌تواند یکی دیگر از مظنون‌های همیشگی ما باشد، گرچه بررسی و تعویض آن کمی پیچیده‌تر از سفت کردن کابل‌های باطری می‌باشد. قسمت الکتریکی سوئیچ احتراق معمولا جایی در ستون فرمون یا داشبورد قرار گرفته است و ممکن است برای دسترسی به آن لازم باشد برخی از قطعات ریز و درشت را از هم باز کنید. اگر توانستید به سوئیچ احتراق دست بیابید، با یک بررسی چشمی می‌توانید متوجه سوختگی احتمالی سیم‌ها بشوید؛ اگر سوختگی‌ای به چشم‌تان خورد، احتمال می‌رود همان موجب اتصالی و در نتیجه قطع و وصل شدن ناگهانی برق خودروتان شده باشد. از آن‌جا که سوئیچ احتراق هم برق لوازم جانبی خودرو مانند رادیو، و هم برق سیستم احتراق خودرو را تأمین می‌کند، می‌توان با اطمینان گفت که یک سوئیچ خراب می‌تواند هردو قسمت را از کار بیاندازد. راه حل این مشکل، تنها تعویض سوئیچ خراب است و از آنجا که برای بررسی سیم‌ها به سوئیچ دسترسی یافته‌اید، تعویض سوئیچ نمی‌تواند دردسر چندانی برایتان ایجاد کند.
اجزای دیگر احتراق مانند کوئل و مدول نمی‌توانند موجب قطع کلی برق خودرو بشوند. وقتی این اجزا دچار مشکل بشوند، موتور از کار خواهد افتاد اما همواره برق باطری برای کاربری‌هایی مانند رادیو و چراغ‌ها باقی خواهد ماند. اگر شرایطی را تجربه کردید که موتور پس از مدتی رانندگی خاموش شد و پس از خنک شدن دوباره به‌ کار افتاد، مدول احتراق خراب می‌تواند علت مشکل باشد. به هر ترتیب اگر مشکل شما قطع شدن برق کل خودرو می‌باشد، مشکل شما نمی‌تواند از مدول احتراق نشأت گرفته باشد.

بررسی باطری و دینام

گرچه مشکلاتی از این دست معمولا نمی‌توانند زیر سر خرابی باطری یا دینام باشند، اما احتمال اندکی وجود دارد که مشکل از دینام ماشین باشد که کم کم دارد به اواخر عمر خود نزدیک می‌شود. مشکل می‌تواند از این باشد که دینام شما دیگر نمی‌‌تواند عملکرد استاندارد خود را ارائه بدهد، در نتیجه خودرو مجبور می‌شود تنها از برق باطری استفاده کند؛ تا جایی که باطری تخلیه شده و برق ماشین قطع بشود. در موارد نادری که عملکرد دینام دوباره کمی بهتر می‌شود، به‌نظر می‌رسد که سیستم الکتریکی دوباره به خوبی کار می‌کند. متاسفانه راه آسانی وجود ندارد که بتوانید این مورد را به‌ تنهایی در خانه آزمایش کنید. بهترین راه در چنین شرایطی، این است که خودرو خود را به یک تعمیرگاه یا فروشگاه لوازم یدکی که تجهیزات لازم را دارد ببرید تا باطری و خروجی دینام خودروتان را آزمایش و بررسی کند. اگر مشکل از دینام باشد بهتر است هرچه سریع‌تر دینام خود را تعویض کنید، چرا که خالی شدن باطری به‌صورت پی در پی می‌تواند آسیب جدی به آن وارد کرده و عمر مفید آن را کاهش بدهد.

جمع‌بندی

قطع شدن برق خودرو حقیقتا اتفاق ترسناکیست و می‌تواند هر فردی را نگران بکند. اما امیدواریم این مقاله توانسته باشد به شما کمک کند که تا حدی به مشکلاتی که ممکن است عامل این اتفاق بوده باشند واقف سازد. برخی از علت‌های قطع شدن برق ماشین چندان جدی نیستند و می‌توان بدون کمک متخصص برطرف‌شان کرد. اما برخی از آن‌ها هم متاسفانه نوید مشکلات جدی‌تری را می‌دهند. اگر راه حل‌های این مقاله نتوانست کمک‌تان بکند و نیاز به کمک تخصصی داشتید، یا اگر دریافتید که مشکل از باتری ماشین‌تان است، بهتر است پیش از هر تصمیمی با آقای باطری تماس بگیرید، چرا که برای ما هیچ‌چیز رضایت‌بخش‌تر از حل کردن مشکل‌تان نخواهد بود.